Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

Urinvägsinfektion...

Av Pia - 28 maj 2009 12:55

... ja, den diagnosen ställde jag själv efter ett par dagars idogt småskvättande, och det kom också veterinären fram till idag. Så nu ska lilla fröken äta penicillin i 10 dagar och sedan får vi hoppas att hon blir bra. Som hon var idag på förmiddagen är verkligen inte kul, bara under den korta tiden som vi väntande utanför hos veterinären satte hon sig 12 gånger och kissade ett par droppar!


Inte nog med problemet med kisseriet, hon har dessutom varit väldigt dålig i magen den senaste tiden. Hon har gått på diet i ett par dagar och nu får hon enbart färskfoder, jag hoppas det ska stabilisera hennes lilla mage. Jag hoppas också att penicillinet som hon nu får för urinvägsinfektionen inte ska göra magen ännu sämre. Min, tyvärr dyrköpta, erfarenhet sedan tidigare är ju att magen många gånger tar stryk av penicillin, så den här gången bad jag särskilt om en sort som skulle vara hyfsat "snäll" mot magen.


Kliniken som vi var på ligger ute på landet, där fanns flera hundar - labradorer och jack russels - som Soleil glatt hälsade på. Sedan kom det några jättestora hundar (eller ja, hästar var det ju) som hon var minst lika nyfiken på, hon hade nog gärna gått fram om hon hade fått:-) Väl inne på kliniken var det ju bara så superkul så det fanns inga gränser, och veterinären var väl ungefär den roligaste människa hon någonsin har träffat - hon t o m gnällde efter honom när han gick ut ur rummet för att skriva ett recept! Behöver jag säga att hon charmade den veterinären totalt? Han tyckte hon var superhäftig;-)


Passade på att väga henne, 11,3 kg stannade vågen på - så hon har i alla fall gått upp ett kilo på ett par veckor trots att hon har haft diarré. Hoppas, hoppas att färskfodret ska göra susen! Hon ska få Canicur också, det fick hon direkt i bilen när vi hade varit på apoteket - vilket ju inte var så smart, eftersom hon kräktes upp det på en gång. Men hon ska få en ny dos ikväll och då ska vi inte åka bil, så den får jag hoppas att hon får behålla.


Pigg och glad är vår "lilla Lei" i alla fall, så allmäntillståndet är det inget fel på - det är full rulle som vanligt. Otroligt glad och lätt att ha att göra med är hon... när hon och Speed inte samarbetar och agerar marodörer;-) De är ena riktiga odågor, de där två...

 
 
Elin

Elin

28 maj 2009 20:56

Hoppas hon blir bättre nu då... lilla skruttan... idag på rehab så sa Stefan (rehab-guden) att om en månad så måste jag börja släppa Otto lite så ha får springa som han ska... om en månad har han varit 20 ggr på rehab och gått i trasken så rimligen borde han kunna börja få röra lite mer på sig... jag ska tjuvstarta lite i koppel i skogen i blåbärsris så han går på ojämnt underlag och måste lyfta ordentligt på tassarna... Briam kommer att bli glad över att få komma ut i skogen igen :) han har visserligen joggat med Cecee (brorsans tjej) och hon springer och går 1,1 mil på fm och samma runda på eftermiddan så Briam har inte gett mig någon blängsylta på flera dar!! Dessutom får han ju mer mat nu när han är "i arbete"...
Jag hoppas att Lillan äter fodax. Jag tänkte att du kan ju pröva en kaka och se. Jag tar me på söndag om jag kommer ihåg... ha ha jag är ju lite denilsement

http://elinobriams.blogg.se

 
Ingen bild

Pia

28 maj 2009 21:57

Haha, ja du... det där denilsementa, det går i släkten;-)
Jag tror nog att Soleil äter Fodax lika gärna som Klass, frågan är väl bara vad magen säger om det. En "korv" Klass om dan räcker inte för henne nu, hon är så hungrig så det är inte klokt nu efter dieten! Fast jag är lite rädd för att ge henne mycket mat nu när hon inte är bra i magen, men jag hoppas att hon snart blir bättre.

Hur länge tror du det dröjer innan Otto och Soleil får leka? Antar att han måste få springa själv i början så det inte går för vilt till...

 
Ingen bild

Ursula

28 maj 2009 22:11

Aj då, vad "svidigt" med UVI! Jag hoppas hon blir bra snabbt, både med kisseriet och bajsandet. Färskfoder är superbra för hundar med känslig mage, enligt min erfarenhet.

 
Elin

Elin

29 maj 2009 18:41

Jag får nog ta och göra ett byte... för det är ju skitdåligt att bilderna inte funkar... jobbigt men kanske nödvändigt.

Hur mår prinsessan?

http://elinobriams.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 2 augusti 2010 14:12

... men nu är vi i alla fall här igen;-)    Den här bilden på en 19,5 månader gammal Soleil knäppte jag då hennes äldre helsyster Skyborne Queen Of Hearts (Skippy) var här och parades med min systers Ch Adagio Greatest Love Of All (Silver). Det h...

Av Pia - 22 november 2009 23:07

... och det höll jag på att glömma - typiskt mig!   Ja, man kan ju inte säga att den här tiden med Soleil har varit lugn, precis... men rolig har den varit! Hon är en stor personlighet som ger oss många glada skratt varje dag... och en hel del gr...

Av Pia - 31 oktober 2009 23:38

Den senaste veckan har hon varit rätt så pestig och jag har till och från varit riktigt irriterad på henne. Igår rann bägaren över när hon - helt ogenerat - snokade på min macka, fast jag hade sagt till henne innan. Då fräste jag till ordentligt och ...

Av Pia - 29 oktober 2009 01:53

... är den här...    Yiiihaaa;-)    "Gamla" Spurten (10 år) gillar också frisbeen...    Hahaha... hon ser ut som om hon ska lyfta vilken sekund som helst:-)) ...

Av Pia - 26 oktober 2009 23:08

... en soffa som var någorlunda hel. Det har vi inte längre...      ... för nu har vi en sån här...      GISSA SAMBANDET???? ...

Ovido - Quiz & Flashcards